Monday, February 15, 2010

Jom MAsak2!

haRi ni 'cuti' jaDi mandoR...hmmm,awaL paGi laGi bangUn utk CucI kaIn,waH rajinNya aku =) pas 2 Aku mau Masak la haRi ni..lamA aku 'mGidam maU makan Sup ngAn ayaM masaK merah...

let's maSak2 SUp aYam m sTyle ArttatI :

Bahan2: 
kiuB paTi ayM jenAma Maggi Sup Bunjut JenaMA AdaBi 
AiR daRi RumaH kaMI 
Kubis yg Aku beli d Kdai bPa Usup 
daUn sup juga dari kdaI bpa Usup 

BahaN A: bawanG meraH 
bawaNg putih 
haLIa 

 caRa masak: 1.mula2 'blend' Bahan A pas 2 Tumis(goRenG) 
2.PanasKan lebIh kUrang 2 Liter air + KiuB paTi ayaM + Sup Bunjut 
3.Bila MendidiH ja Air maSukkan KubIs
4. Agak2 Mau MAsaK masUkkAn daUn suP 
5. laSt but not leAst masUKkaN baHAn A yg telaH d Tumis 
6. SiaP utuk D hidang =) 

 Ayam MasaK meraH style ArttaTi jugaK! 

BAhan2 
1. Ayam (lagi baGUs bhaGian dada sbb Kurang Lemak) 
2.MaGGi Ckup Rasa 
3. cIli Giling 
4. AiR AsaM jawa 
5. TomaTO 
6.seRbuk Kunyit 
7.Cuka 

 Bahan A 
1.BawanG merah 
2. BAwaNG putiH 
3. Halia 

 Cara masaK bhaGian 1 
1.Peram dulu AyaM bersama MaggI ckup Rasa ngan Serbuk Kunyit(ckit sj) + Cuka 
2. GoreNG ayam 

 Cara MasaK bahaGian 2 
1. 'Blend' Bahan A pas 
2 TumiS 2. maSukkan Tomato 
3. MAsUkkAn Air Asam Jawa 
4. Agak2 sbati 2 masuKKan pulak cili Giling 
5. sdh mendidiH 2 masuKKan ayam yg Sdh d GoreNg 
6. Siap Utk d Makan Sekian resiPi hari ni..hehehe sbnaRnya x la sedaP mcm D resToraN boleH la Utk aku + nenek + adik Aku makan TgaharI ni...enJoy ur Meal

No comments:

Post a Comment

~membuka minda, menyemai ukhuwah~